Põhjalik juhend: mida valgusreklaami tellimisel silmas pidada?

kaupokalda com rotermann vanalinn maakri 20181015 DJI 0202 Pano 1920x800 2

Seisata korraks tuledesäras kesklinna tänaval ja loe kokku, mitut valgusreklaami või valgustatud logo enda ümber näed? Kaubanduskeskused, büroohooned, tanklad ja restoranid – kõik tahavad ennast linnapildis nähtavamaks muuta ning klientidele lihtsasti leitavad olla. Kui ühel päeval on oma ärile valgusreklaami tellimine ka sul päevakorral, millega peaks siis sobiva lahenduse valikul arvestama?

Valgusreklaamide tootjate kodulehtedel on palju erinevaid lahendusi. Valguskastid, valgustähed ja reklaampostid. Erinevad nii materjalid kui tehnoloogiad; mõni reklaam on ette valgustav, teine taha valgustav, kolmas külgedele valgustav.

Kõige lihtsam on saata reklaami tootjale päring koos logo faili ja infoga reklaami planeeritud asukoha kohta. Kas reklaam hakkab paiknema sise- või välitingimustes, kui kaugelt see vaadeldav peab olema? Abiks on, kui lisad pildi kohast, kuhu reklaam on vaja paigaldada.

 

Välireklaami suuruse määrab see, kui kaugelt seda vaadeldakse

Springmari müügijuhi Mario Märtsini sõnul võiks alustada sellest, et mõelda välja, kellele reklaami on vaja näidata ning kus see paiknema hakkab. „Asukohast sõltub ka see, kui suur reklaam võiks olla. Esmapilgul tundub, et kolmemeetrine logo hoone välisseinal on väga suur, aga kui suurem osa potentsiaalseid vaatlejaid möödub hoonest maanteel 100 meetri kauguselt, siis võib see kolmemeetrine logo paista nagu üks valgustriip ning soovitud sõnum jääb edastamata. Perspektiiv, kui kaugelt logo vaadeldakse, on kindlasti üks olulisemaid kriteeriume.“ Konkreetset valemit anda on Märtsini sõnul siiski raske, sest logod on väga erinevate kujude ja proportsioonidega. „Kui logo koosneb näiteks kahest sõnast ja 25-st tähest, siis võib isegi kaheksast meetrist laiusest väheks jääda, sest iga täht on nii pisike.“ Üks variant on need kaks sõna üksteise alla sättida, kui logo kasutamise reeglid seda lubavad.

Suuremõõduliste reklaamlahenduste puhul tuleb kindlasti pöörata rohkem tähelepanu ka paigalduse ja transpordi võimalustele. Reeglina toodetakse suuremõõdulised reklaamid mitmes osas ning pannakse kokku paigalduse käigus. Selleks on tihti vaja ka eritehnikat. Link kodulehe Delta Plaza paigaldusele.

Tootjale on oluline info, kas reklaam on mõeldud sise- või välitingimustesse. Mõned lahendused on ilmastikukindlad, teised välitingimustesse üldse ei sobigi. Springmari kodulehel on iga toote juures see info ka välja toodud. „Välitingimustes üldiselt ei kasutata liimitud detaile, vaid mehaaniliselt kokku kruvitud või liistudega paigaldatud lahendusi,“ toob Märtsin näite.

 

Lõpliku maksumuse määrab nii tootmine ja selle paigaldus kui ka transport objektile

Kui on olemas esialgne visioon lahendusest, siis kindlasti võiks pilgu peale heita ka planeeritud eelarvele. Springmari kodulehel olev kalkulaator annab indikatiivse suurusjärgu, mis üks või teine lahendus umbes maksab. Lõpliku hinna teada saamiseks on vaja mõelda ka paigaldusele. „Kas klient soovib reklaami paigaldamist fassaadile ja kuidas on ligipääs sinna? Kas paigalduseks on vaja eritehnikat? Näiteks mõnikord on majade ees haljasalad, mille peale ei tohi kraanade ja tõstukitega sõita. Siis tuleb reklaam paigaldada katuselt või aknapesu rampide pealt,“ kirjeldab Märtsin. Iga reklaamlahendus on unikaalne ja seal on mitmeid erinevaid aspekte, millega tuleb arvestada ning mis mõjutavad nii lõpphinda kui ka tootmislahendust. Ei ole sugugi haruldane olukord, kus valgusreklaami tootmine on soodsam kui selle paigaldus ja transport. Springmari meeskond aitab kindlasti leida sobiva tasakaalui soovitud lahenduse ja eelarve vahel.

Tootjal ja paigaldajal on vaja teada reklaami paigalduskõrgust ning seda, kuidas on mõeldud lahendada elektritoide. „Näiteks klaasfassaadiga majade puhul võib ette tulla, et maja antud küljes ei olegi elektritoidet ja seda pole ka kuskilt tuua,“ jagab Märtsin oma kogemust. „Klaasfassaadidega hoonetel on teatud kindlad kohad, kust saab elektritoite läbi tuua ja maja konstruktsiooni olulisi elemente mõjutada ei tohi.“ Tellija võiks eelnevalt välja selgitada, kas kuskil reklaami soovitud paigalduskoha lähedal on 220V elektritoide olemas.

Kas valida ette või taha või hoopis külgedele valgustav reklaam, sõltub eelkõige keskkonnast, kus antud lahendust kasutatakse. Kas logo on pigem informatiivne või hoopis osa sise- või väliskujundusest? Siledate välisfassaadide puhul sobib hästi taha valgustav reklaam, profiiliga või lainelise fassaadi puhul pigem ette valgustav. Valgusreklaam võiks olla taustaga kontrastne, heledale fassaadile heledat valgusreklaami pole mõtet panna. Kui logo on fassaadiga sama värvi, kasutatakse tavaliselt kontrastset värvi taustaplaati.

Valgusreklaame ei kasutata mitte ainult ettevõtte logo kuvamiseks, vaid ka näiteks lennujaamades ja bussijaamades suunavatel ja informatiivsetel eesmärkidel viitadena. „Kui satud pimedal ajal suurema logistikakeskuse territooriumile, siis valgustamata suunaviidad ei paista silma. Siin tulevad appi valgustatud nooled ja viidad,“ toob Märtsin näite. Valguslahendus võib olla ka osa hoone fassaadi kujundusest. Tanklate varikatused on valgustatud valgusribadega, tänu sellele märkab inimene autoroolis tanklat juba kaugelt eemalt. Kaubanduskeskustes pannakse kaupluste sissepääsude ümber erinevate efektidega valgustatud portaale, et klientidele paremini silma jääda.

 

Kooskõlasta lahendus hoone omaniku ja vajadusel kohaliku omavalitsusega

Märtsin toob välja veel ühe olulise aspekti, millega tellija peaks arvestama, planeerides reklaami paigaldamist välitingimustesse. „Tellija peaks teadma reklaamimaksust, mis on kohaliku omavalitsuse poolt linnaruumis kehtestatud. Samuti on vaja kohalikust omavalitsusest saada kooskõlastus, et valitud tüüpi reklaamlahendust võib antud kohas fassaadile paigaldada. Omavalitsuse ametnik vastutab selle eest, et linnas ei oleks liiga palju valgusmüra. Et keegi ei paneks oma väga suurt logo kellegi magamistoa akna taha.“ Eestis asuvad ettevõtted enamasti rendipindadel ning neil on vaja valgusreklaami paigaldus kooskõlastada hoone omaniku ja kohaliku omavalitsusega. Selle aluseks on eskiisjoonis, mis kirjeldab ära valgusreklaami tehnilised detailid, alates suurusest ja lõpetades valgustugevusega.

Tähelepanelik tuleb olla ka teede äärde paigaldatavate valguspostide ja digiekraanidega. Neid ei tohi teele liiga lähedale panna, sest on oht, et need hajutavad autojuhi tähelepanu.
Kaubanduskeskustes on nii sise- kui välireklaamide jaoks ühtne kontseptsioon ning kindlad reeglid, mis tüüpi reklaame tohib paigaldada. Ka siin tuleb läbi mõelda kui kaugelt valgusreklaami vaadeldakse.

 

Milline logo on valgusreklaami tootmiseks parim?

Iga alustav ettevõte, kes oma logo kujundamise ja loomisega tegeleb, võiks arvestada ka selle kasutamisega erinevates olukordades. Keerukas ja detailirohke logo, mis töötab probleemideta digimeedias, võib osutuda valgusreklaami tootjale keerukaks väljakutseks. Keerukamate lahenduste puhul peaks kindlasti arvestama ka suurema eelarvega. Mida lihtsam on logo, seda parem.

Tuleb eristada väli- ja sisetingimusi ning neile kehtivad eraldi parameetrid. Sisetingimuste jaoks soovitab Märtsin mitte teha tekste liiga väikseid, tähe kõrgus võiks olla minimaalselt 50-70 millimeetrit. „Vastasel juhul mõjub see kokkusulava valge triibuna ja tekst pole loetav.“

Kui logol on palju väikseid keerukaid detaile, näiteks väiksemas kirjas tekst logo all, kuidas siis sel juhul läheneda? „Sisetingimustes on väikeste detailidega lihtsam, seal on üldvalgustus olemas. Väikse teksti puhul piisab kontrastist, hele tumedal või tume heledal. Siin võib vabalt ka lihtsalt kleebist kasutada,“ räägib Märtsin.

Kasuta logo lühikest versiooni.

Kuna linnaruumis on tihti ettekirjutused, et valgusreklaam peab olema ümbritsevate logodega sarnases toonis, on eriti oluline, et kasutada logo lühikest versiooni. Valgusreklaami maailmas käib armutu võitlus tarbija tähelepanu nimel ja kehtib tugevalt reegel: less is more. Kalligraafiliselt kirjutatud pikad sõnad on küll kaunid arvutiekraanil vaadata, ent valgusreklaamina ei jõua silm seda haarata. Frantsiiside puhul on logoraamatud üldiselt paindlikud ja tasub eelistada lühikest versiooni.

Lisaks tehnilistele mõõtmetele ei tasu unustada, et tegu on ikkagi reklaamiga – seega oluline on silmajäävus. Tuleb mõelda, kuidas jääda konkurendist paremini silma. Kui on ette antud parameetrid, et logo peab mahtuma 4×1,5 ruudu sisse, aga pead olema kaubanduskeskustes kõrvuti konkurendi kõrval, mis on ainult 5 tähte. Konkurent viib nii oma sõnumi efektiivsemalt kohale.
Äkki on su logo sama tuttav või isegi tuttavam kui brändi nimi kirjapildis? Näide: McDonald’s. Autoteede ääres ei kasuta McDonald’s sõna, vaid valgusreklaamiks on nende äratuntav logo.

Märtsin toob välja, et tumedat värvi logosid on keerulisem valgustada. Eriti kapriissed toonid on tumesinine ja tumepunane. Neid valgustatakse tavaliselt sama värvi LED-idega. Selliseid valgusreklaame on ka pildile saada keerulisem, sest tavakaameraga pildistades kipuvad need laigulised jääma. „Kui palja silmaga sellist reklaami vaatad, on kõik OK, aga näiteks turundusmaterjalide jaoks viisakat pilti saada on raskem.“
Kas eelistada ette- või tahavalgustavat valgusreklaami? Hinnas vahet ei ole. Palju sõltub taustsüsteemist ja sõnumi temperatuurist, mis soovid edastada. Preemiumbrände tihti kuvatakse tahavalgustavana, kuna nii mõjub eksklusiivsena.

Üks levinud väärarusaam: valgustamata logo ja valgustatud logo peaksid nägema välja üksühele. Juhul kui saata valgusreklaami tootjale värvikood, siis paraku on nii, et kui seda valgustada, muutub see paar tooni heledamaks.

Kas ja kuivõrd mõjutab valgusreklaami hinda logo värvide arv? „90% valgusreklaamide tootmisel kasutatakse lõppviimistlusel pulbervärvimist. Pulbervärvimine tagab reklaami pikema eluea ka kõige ekstreemsemates tingimustes, sest valime just Eesti ja Skandinaavia kliimasse sobivaimad värvilahendused,“ kirjeldab Märtsin. „Pulbervärvidel on üsna piiratud värvivalik. Suuremate koguste puhul saab teha ka eritellimusi värvile, kuid sel juhul tuleb kindlasti arvestada ka pikema tarneajaga. Standardlahendusena kasutame viimistlusel klassikalisi RAL toone, mis on kindlasti eelistatud lahendus ja see on ka tellijale kõige kuluefektiivsem. Alumiiniumdetailide puhul standardtoonidell hinnavahet ei ole, kui sobiv RAL värvikaardi vaste on olemas. “
Valgustatud pindade puhul on võimalused suhteliselt piiramatud ja trükivärvide arv hinda ei mõjuta. Valgustatud pind, mis on värviline, prinditakse valgustehnilisele kilele ja kile asetatakse pleksiklaasile.

Kas klient peab tootjale ütlema midagi ka valguse tugevuse või ereduse kohta, või on siin oma kindlad standardid, mida tootja teab? „Valguse puhul on kaks põhilist mõõdetavat suurust,“ selgitab Märtsin. Üks on valguse toon, kas ta on külm või soe. Seda mõõdetakse kelvinites. 3000 K on soe, 6500 K külmem. Teine oluline nüanss on luumenite tugevus ehk valguse eredus. „Reeglina meie standardlahendused sobivad Eesti tingimustesse. Kui aga reklaam tõesti satub kellegi magamistoa lähedusse, siis ei saa valgustugevus olla nii suur, ning see tuleks n-ö maha keerata,“ räägib Märtsin. Seetõttu on võimalik valgusreklaamidele juurde tellida dimmer, millega saab valgustugevust reguleerida. Sama kehtib ka sisetingimustesse reklaami tellimisel, hämaras keskkonnas võib väga eredalt valgustatud reklaam olla silmadele ebamugav. Märtsini sõnul tellitakse Springmarilt umbes kolmandik valgusreklaame dimmerdatavana ning see trend on kasvav.

 

Keskkonnateadlik lähenemine ja garantiiaeg

Paljud suurettevõtted kehtestavad tänapäeval nõudeid oma reklaammaterjalide keskkonnasõbralikkusele. Milline valgusreklaam on keskkonnale kõige vähem koormav? „Üks asi, mida meie Springmaris teeme, on see, et me mõõdame oma CO2 koguseid ja proovime leida viise, kuidas olla üha keskkonnasõbralikum ettevõte. Tänasel päeval ei saa klassikaline valgusreklaam veel kahjuks olla 100% „roheline“. Materjali valikutes ei ole seda varianti, mis peaks kaua vastu ja oleks ühtlasi täiesti keskkonnasõbralik,“ selgitab Märtsin. Küll on aga Springmari valikus olemas n-ö. Green Line toode, mis koosneb taaskasutatavast alumiiniumist ja pleksiklaasist. Springmar omab ISO 14001:2015 sertifikaati keskkonnajuhtimissüsteemile ning kogu jäätmekäitlus on mõõdetav ja reguleeritud. „Jälgime seda päris pingsalt,“ tõdeb Märtsin. „Niisama me midagi ära ei viska, kasutame materjalid maksimaalselt ära.“ Springmar pakub oma klientidele ka vanade valgusreklaamide utiliseerimise võimalust, reklaam lammutatakse osadeks ja sorteeritakse vastavalt jäätmekäitluse nõuetele ära.

Kui palju valgusreklaami tootmine aega võtab? Märtsin soovitab arvestada vähemalt nelja nädalaga. „Saame teha vajadusel ka 2,5 nädalaga, aga see eeldab väga selget sisendit meile. Kuhu reklaam paigaldatakse, info kaablite asukoha kohta, mõõdud, värvikoodid. Kui reklaam on toodetud nii, et toitekaabel tuleb välja paremalt alt, ja paigaldama minnes selgub, et elektritoide tuleb vasakult ülevalt, siis on kohapeal tükk tegemist, et see asi viisakalt ära lahendada.” See on üks paljudest näidetest, mis võib kaasneda kiirtellimusega.

Märtsin soovitab tähelepanu pöörata ka valitud toote garantiiajale. „Valgusreklaame ei tellita reeglina paariks kuuks, pigem on tegemist investeeringuga, mis peab tulu tooma aastaid või lausa aastakümneid. Näiteks viieaastase garantiiga reklaam maksab 2000 eurot, kaheaastase garantiiga lahendus 1700 eurot. Aga kui kolme aasta pärast seal LED või trafo läbi põleb või värv või kile kooruma hakkab, siis selle parandamise või taastamisega võib kaasneda üsna arvestatav lisakulu. Näiteks on vaja tellida tõstuk, et trafo või LED valgustus ära vahetada, keerulisematel juhtudel tuleb reklaam üldse seinalt alla võtta ning hiljem tagasi paigaldada. See kulu on reeglina palju suurem kui algselt säästetud raha.“

Springmaris on standardtoodang viieaastase garantiiga ja see hõlmab endas täisteenust – paigaldajad lähevad kohale ja vahetavad ise trafo ära. Kui tegemist on välisriigist pärit kliendiga, siis kasutab Springmar garantiitöödeks kohalikku partnerit, ning katab garantii ajal töödega seotud kulud.